fbpx
Close

november 28, 2017

Een gezond dagritme voor drukke moeders.

Een gemakkelijke manier voor een gezond dagritme voor drukke moeders. En zo meer energie over te houden.

Een gezond ritme in de dag zorgt voor veel meer energie.

Je beleeft de dag veel bewuster, je voelt je meer verbonden met wat je doet en met wie je bent, bijvoorbeeld met je kinderen.

Maar, wat is een gezond ritme? En wat niet?

De meeste van ons leven als volgt: je wordt wakker, je dag zit vol gepland.

Je racet van activiteit naar activiteit en van taak tot taak. Snel wat eten en verder.

Pas als je ‘s avonds het licht uit doet krijgt ons lichaam en geest weer rust.
(Als je een beetje mazzel hebt…)

Het zelfde geldt voor de week. Dagen achter elkaar zeer actief en dan in het weekend een dagje bijslapen.

En zo gaat het ook met vakantie: keihard werken en druk druk druk en dan een week of 2 vakantie om
bij te tanken.

Onze lichaam en geest zijn er niet op gemaakt om zo te leven. We zijn gemaakt voor een veel ritmischer leven. Actief zijn en weer rusten. Net als jouw kinderen die overdag nog slapen.

Hoe je dit kunt creëren in jouw drukke leven als moeder vertel ik je zo.

Kijk, wat een gezond ritme in je dag krijgen moeilijk maakt is niet dat je geen ‘tijd’ hebt, maar dat je het ‘bewustzijn’ niet hebt om hierbij stil te staan.
En wat hier soms dieper in ons aan ten grondslag ligt is: vind ik mezelf waardevol genoeg? Belangrijk genoeg? Goed genoeg om heel even stil te staan.
Heel even een kop koffie of thee drinken en ondertussen mijn aandacht even naar binnen te keren met de vraag: hoe voel ik me eigenlijk? Omdat je je eigen welzijn zo belangrijk vindt.

Als je jezelf goed genoeg vindt en belangrijk en waardevol, dan is het veel makkelijk deze mini rust momenten in je leven te krijgen.
Je krijgt dan een veel gezonder ritme in de dag.
Dan is het veel makkelijk om te antwoorden, als iemand je vraagt: kan je vanmiddag even dit of dat doen? Ja dag, ik heb vandaag even niks OVER en ik vind mezelf te belangrijk om over mijn grens te gaan. Succes ermee!

Zie je het al voor je? Je mag ook wat andere woorden gebruiken hoor ;).

Het zal je steeds makkelijker af gaan. Je ervaart dan veel vaker rust en meer energie en voldoening in je dagelijkse drukke leven. Je wordt je steeds bewuster van wat goed voor jou is.

Herhaal vandaag eens een paar keer, hardop of in je hoofd: ik ben goed genoeg, belangrijk en waardevol en daarom ga ik nu….(vul dat in met iets dat je fijn vindt, of zin in hebt.)

https://lievemoeders.nl/een-gezond-dagritme-voor-drukke-moeders/